حمايت از برنامه‌هاي بهسازي لرزه‌يي ساختمان‌ها در اولويت قرار گيرد
تاريخ : برچسب:, | 14:14 | نویسنده : دانشجویان گروه عمران

رييس پژوهشكده سازه پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله با بيان اين كه حمايت از برنامه هاي بهسازي بايد در اولويت قرار گيرد گفت، اميدواريم با توجه به آيين نامه‌هاي تدوين شده موجود، روندي كه در اين رابطه آغاز شده با سرعت ادامه يابد.


دكتر عبدالرضا سروقدمقدم در گفت‌و‌گو با خبرنگار«علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره برنامه‌هاي بهسازي ساختمان عنوان كرد: بيشترين نگراني از كند شدن روند فعاليت‌هاي آغاز شده در حوزه است. به هر حال آيين‌نامه‌ها تدوين شده و مهندسان آموزش ديده اند و ارگانهاي اجرايي با كار آشنا شده‌اند.


وي افزود: در بعضي مواقع وقتي كاري شروع و چند سال هم طول بكشد و بازدهي كم باشد، تعداد ساختمان‌هايي كه بهسازي مي‌شوند، هم كم باشد براي تصميم گيران چنين حالتي پيش مي‌آيد كه كار پرخرج و زمان بري است و بنابراين بر روي آن زياد سرمايه‌گذاري‌ نمي‌كنند، در حالي كه اكنون كه سرمايه‌گذاري‌ انجام شده و همه چيز آماده است، بايد حمايت لازم ادامه پيدا كند.


سروقد مقدم در پاسخ به آنكه مقاومت لرزه‌يي ساختمان ها با بهسازي تا چه حد افزايش مي‌يابد، اظهار داشت: بيشتر بحث اين است كه از لحاظ مسايل اقتصادي توجيه دارد يا نه؟ يعني اگر ساختماني بهسازي شود چه ميزان هزينه را در بر دارد و از اول ساخته شود چقدر، لذا اگر بيش از 30 درصد هزينه داشته باشد، به سمت تخريب و نوسازي مي‌رويم، بر همين اساس اين امكان وجود دارد هزينه بالاتر توجيه داشته باشد، البته ساختمان‌هاي بهسازي شده مي‌توانند در زلزله‌هاي 5، 6 و حتي 7 ريشتري نيز مقاومت كنند.


وي در پايان درباره به كارگيري فن‌آوري الاستومرها نيز خاطر نشان كرد: چندين سال است كه از الاستومرها براي جداسازي لرزه‌يي استفاده مي‌شود، البته بر روي الاستومرهايي از نوع اليافي و يا از نوع اليافي با تيپ‌هاي مختلف كه هسته سربي دارند، نيز كارهايي صورت گرفته كه اينها همه تا به حال نمونه‌هاي آزمايشگاهي بوده است و در ايران در عرصه عمل از جداساز لرزه‌يي براي پل ها استفاده شده، ولي در زمينه ساختمان‌ها تنها در يكي دو مورد به عنوان مثال در شهر جديد پرند در بعضي از بلوك‌هاي ساختماني كارهايي شروع شده است



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








Page Up
بیست تمپ